Watervervuiling, slechte werkomstandigheden en kinderarbeid: de productie van spijkerbroeken gaat nog altijd gepaard forse verborgen kosten wat betreft de sociale impact en het milieu.
In een rapport van het Impact Institute en analisten van ABN Amro is becijferd dat de gemiddelde prijs per spijkerbroek 33 euro te laag is, gebaseerd op externe kosten die niet worden meegenomen in de verkoopprijs.
Een groot deel van de externe kosten ligt bij de productie van katoen en denimtextiel. Dat is te zien in onderstaande grafiek:
Meer dan de helft van de externe kosten bij de katoenteelt heeft te maken met watervervuiling en het gebruik van schaars water.
Bij de productie van demimtextiel gaat het vooral om sociale externe kosten die samenhangen met kinderarbeid en te lage lonen.
Het Impact Institute en ABN Amro stellen dat meer aandacht voor sociale kosten en milieukosten die nu niet in de verkoopprijs zitten, niet per se betekent dat spijkerbroeken 33 euro per stuk duurder moeten worden.
Als bijvoorbeeld mogelijkheden worden benut voor efficiënter waterverbruik en recycling dalen de externe kosten en hoeft de retailprijs maar beperkt te stijgen.
"Het vaststellen van de true price gap heeft niet primair tot doel de inkoopprijs voor de retailer te verhogen, maar vooral om de echte prijs van een product te verlagen. Door maatregelen te nemen wordt de prijskloof kleiner", aldus het rapport.
Dit is te zien in onderstaande figuur: